Hoe overleef ik die 10 - 14 dagen na de terugplaatsing?

De tijd kruipt voorbij, de dagen gaan verschrikkelijk traag en ik voel van alles.

Mijn buik trekt, ik heb een kramp of steken, ik voel me duizelig of zelfs misselijk, mijn borsten en buik zwellen, mijn borsten zijn pijnlijk ... om gek van te worden!
Je weet het gewoon niet, al voel je iets, al voel je niets, je weet het écht niet. 
Ookal heb je zelfs lichte bloedingen, het wil niets zeggen, dat kan voorkomen bij een IVF-traject.
Verschrikkelijk vind ik het.

Ik heb aan mijn fertiliteitsdokter gevraagd of er iets is dat ik zeker wel of zeker niet mag doen. Hij stelde me gerust dat er écht niets is dat helpt. Gewoon zo gezond mogelijk leven (niet (te veel) roken, niet te veel alcohol drinken,...). Voor mij was dat wel een geruststelling om te horen. Het is écht de natuur die zijn werk doet.

Maar nu... hoe kom je die tijd door?
Voor mij helpt het om telkens terug te komen naar 'hier en nu'. Als ik begin te dromen of te plannen of te panikeren, is mijn mantra 'Ik ben nu hier, geniet van dit moment, wat er volgt heb ik niet onder controle'.
Plan dingen in die je leuk vindt en waarbij je merkt dat je hoofd leeg wordt.

Ik merk in de eerste week dat ik me nog graag onder mensen begeef en dat ik makkelijk kan loslaten, maar hoe meer "D-day" nadert, hoe meer ik gewoon liefst van al thuis ben. Eerlijk: die laatste dagen maken me gek. Ik voel me machteloos, durf niet te hopen uit schrik om ontgoocheld te worden, voel vanalles in mijn lijf en krijg het niet meer uit mijn hoofd. Dan lukt het me ook niet om de dingetjes te doen die ik hieronder opsom hoor. Dan kruip ik in de zetel met een dekentje en kijk een romantische film of een leuke serie en huil ik als ik me belabberd voel.  Op die momenten is dat het enige wat werkt voor mij. Wat werkt voor jou? 

Hier zijn enkele tips hoe je je tijd kan vullen. Het lijkt misschien gek wat ik hier allemaal tussenzet, maar ik merk dat het dingen zijn waar ik niet spontaan opkom hoe dichter D-day komt en die me wel deugd doen. Hopelijk jou ook.
  • Films huren in de bibliotheek
  • Maak jezelf nog mooier: schmink jezelf, doe eens iets anders met je haren, trek je mooiste outfit aan
  • Doe eens gek: Probeer eens iets nieuw - schmink je eens heel fel of combineer eens kleren die je anders niet zou combineren of trek eens schoenen aan bij een outfit die je anders niet zou aantrekken
  • Lak je nagels, elk in een ander kleurtje
  • Haal de kleurpotloden, wasco's of stiften boven en teken een boom
  • Plant een bloemknolletje. Dit kan je doen op het moment van jouw terugplaatsing en zien hoe het groeit, je kan ook tuinkers gebruiken, dan heb je snel fijn resultaat
  • Bak een cake of koekjes of een taart. gezonden receptjes: http://www.eetgoedvoeljegoed.com/p/recepten.html of http://www.devoedzamekeuken.nl/
  • Trek gekke bekken naar jezelf in de spiegel (werkt écht!)
  • Leg een CD op die je al lang niet meer beluisterd heb (en zing uit volle borst mee?)
  • Herlees oude brieven (liefdesbrieven?)
  • Geef jezelf een voetmassage. Hoe? http://www.voetweg.be/2011/11/een-eevoudige-voetmassage-om-zelf-te-doen/
  • Speel een spelletje 'Patience' met echte speelkaarten
  • Teken 9 verschillende bloemen
  • Concentreer je op jouw ademhaling:
    • Doe je het door jouw buik?
    • Hoe lang in?
    • Hoe lang uit?
  • Neem een douche met rustgevende etherische oliën. Welke? http://www.aroma-atelier.be/etherische-olie.htm (Neem best geen bad: de warmte is niet goed voor de innesteling)
  • Maak zelf oorbelletjes met Fimo. Hoe? http://www.ava.be/blog/5382/knutselen-met-fimo-klei-fimo-juwelen-zelf-maken/
  • Maak juwelen met kralen of fimo of ... voor iemand die je graag ziet of voor jezelf
  • Pak een kookboek en kies uit wat je graag wil eten. Maak het zelf of vraag jouw partner om het klaar te maken.
  • Heb je nog oude tijdschriften/kranten? Ga erdoor en kijk naar wat je mooi vindt: foto's, tekst, opmaak, ... Scheur het uit en maak een collage of hou het bij in een map. Het doet enorm deugd om zoveel mooie dingen gebundeld te hebben en er af en toe eens door te kunnen gaan.
  • Maak een grote kom soep: makkelijk en snel klaar, lekker én gezond. http://www.soepen.be/
  • Vul een kruiswoordraadsel in
  • Stel een 'best off'-CD of I-pod-lijstje samen
  • Maak een lekkere tas kruidenthee
  • Kijk naar je eigen kinderfoto's en die van je parnter
  • Heb je nog losse foto's in een doos? Kleef ze in en maak een foto-album
  • Neem een voetbadje met of zonder etherische oliën
  • Ontwerp je eigen kleedje of rokje en laat het door iemand maken of maak het zelf
  • Ruim je klerenkast op
  • Maak een zelfportret (teken, schilder, plak, ...)
  • Trek een foto waarvan je niet kan herkennen wat het is (écht moeilijk!!)
  • Doe een fotoshoot met jouw huisdieren (als je die hebt) - doe gek en gebruik accessoires
  • Kleur hoe je je voelt
  • Schrijf neer hoe je je voelt, zonder te stoppen, blijven schrijven, pagina's vol en kleur er dan over, moet niet mooi zijn, het moet vooral deugd doen en opluchten. Laat alles eruit :-)
  • Schrijf een liefdesbrief naar jezelf, mijn heerlijke schat!
  • Teken een glimlachend gezichtje op jouw buik met lippenstift en laat het erop staan gedurende de hele dag
  • Geef een zoen aan jezelf (op je armen, je voeten, je handen, je benen, je buik?, je billen? ... ik weet natuurlijk niet hoe lenig je bent hé)
  • Wat zijn de mooiste complimenten die je ooit al hebt gekregen? Schrijf ze allemaal op en noem het 'Ode aan mezelf'
  • Geef jezelf een hoofdmassage: http://plazilla.com/page/4295017021/een-kalmerende-hoofdmassage-geven
  • Herlees je lievelingsboek
  • Lees poëzie
  • Kies jouw lievelingsgedicht, schrijf het over en hang het omhoog in huis
  • Maak een sokkenkonijn van sokkenweesjes: 
  • Haak of brei een sjaal, pannenlapje, dekentje, ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten